Aliağa Belediye Başkanı Serkan Acar yönetiminde toplanan Belediye Meclisi'nde söz alan CHP'li Meclis Üyesi Murat Arcak, 2023 Yılı Belediye Denetim Raporu ile ilgili eleştirilerde bulundu.
Gözden kaçırmayın
Sözlü olarak yapacağız, edeceğiz dendi ama yazılı olarak yokYerel seçim sonuçlarına göre meclis üyelerinin büyük çoğunluğunun değiştiği Aliağa Belediye Meclisi ilk toplantısını dün gerçekleştirdi. Aliağa Belediye Başkanı Serkan Acar yönetiminde toplanan Nisan 2024 olağan meclisinde bir yıl süreyle görev yapacak olan komisyon üyelerinin seçimi yapıldıktan sonra, dilek ve temenniler bölümünde söz alan CHP’li Meclis Üyesi Murat Arcak, 2023 Yılı Aliağa Belediyesi Denetim Raporu içeriğinde yazan rakamlar ve bilgiler üzerinden Başkan Serkan Acar’ı eleştirerek, belediye bütçesinden yapılan harcamalarla ilgili sorular sordu.
Arcak’ın Belediye Meclisi’nde yaptığı konuşmada; “Sayın Başkan, değerli Meclis Üyelerimiz, çok kıymetli konuklar. Her birimiz, Aliağa’ya faydalı, her türlü hizmeti sunmak ve Aliağa halkının haklarını gözetmek üzere kıymetli hemşerilerimizin çok değerli iradeleri ile bu koltuklara oturmaya nail olduk.
Bu kutsal göreve, kişisel menfaat gözetmeksizin talip olan ve hangi partiden olduğu fark etmeksizin seçilen tüm meclis üyesi arkadaşlarımı canı gönülden kutluyorum. Ve önümüzdeki beş sene boyunca, Aliağa halkının yararına verecekleri her türlü hizmetleri için şimdiden başarılar diliyorum. Umarım, siyasetin kirli yüzü ile karşılaşmadan, hukuksuz ve etik olmayan işlere bulaşmadan, Aliağa’nın menfaatleri için bu koltuklarda oturduğumuzun bilinciyle çok güzel bir dönem geçiririz. Aliağamıza tekrar hayırlı uğurlu olsun.
Bu kadar iyi niyetli temennilerimi ifade ettiğim girizgâhtan sonra, geçtiğimiz dönem ki Serkan Acar belediyeciliğinin, gelir ve gider faaliyetlerinin, bir nevi röntgeni olan denetim komisyon raporu bizlere maalesef, aynı iyi niyetli yaklaşımlarla hareket edilmediğini göstermiştir.
Şöyle ki; normal şartlarda 31 mart tarihine kadar geçtiğimiz dönemki meclis üyelerimize teslim edilmesi gereken bu rapor, her ne hikmetse, o dönemlerde ilgili kişilerin izinli olması, ardından da hasta olduklarını beyan etmeleri üzerine 3 Nisan tarihinde teslim edilmiş ve seçimlerden önceki tarihte teslim edilmiş gibi imzalanması talep edilmiştir.
Seçimlerden önce kendisini kimin yöneteceğine karar verecek olan halkın, doğru ve şeffaf bir şekilde bilgilendirilmesi adına bu tür raporların tesliminin, ivedilikle gerçekleştirilmesi, en azından siyasi ahlak açısından daha etik bir durum oluşturmaz mıydı? Soruyoruz.
Ayrıca belediye meclisi çalışma yönetmeliğinin 23. Maddesinde belirtilen kişinin, 2022 yılı denetim komisyonunda da görev yapmış olması, denetimin şeffaf ve hesap verebilir olması yönünde ciddi bir engel olduğu gibi, etik bir tutumda olmadığı aşikâr değil midir? Soruyoruz.
Neyse bizler yine de iyi niyetimizi bozmayalım. Bu durumlara şimdilik, ‘’talihsiz bir tesadüf diyelim’’ geçelim. Ancak aynı uzmanlarla denetim usulüne de derhal son verilmesi gerektiğini altını çizerek belirtelim. Şimdi sizlere bahsini ettiğim bu denetim komisyon raporunda tespit edilen bazı bilgileri sunacağız. Ve bu raporun bizlere gerçekten tesadüfen mi geç ulaştırıldığını halkımızın takdirine bırakacağız.
2023 Yılı içerisinde yapılan harcamaları kalem kalem incelediğimizde;
Organizsayon Bazında Yapılan Harcamların (Temsil Ağırlama) 41.926.197,09 TL
Milli Bayramlar İçin Toplam: 2.613.251,25
15 Temmuz Etkinliği İçin Toplam: 1.306.021,50
Dini Bayramlar İçin Toplam: 856.884,00
8 Mart Kadınlar Günü İçin Toplam: 255.057,00
14 Mart Tıp Bayramı Etkinliği İçin Toplam: 465.395,00
Engelliler Haftası İçin Toplam: 97.350,00
Asev Etkinlikleri İçin Toplam: 957.500,00
Sanat Günleri Etkinliği İçin Toplam: 5.288.570,00
Yaz Konserleri Ve Etkinlikleri İçin Toplam: 26.388.000,00
Kandiller İçin Toplam: 2.957.665,00
Çeşitli Danışmanlık Hizmetleri İçin Toplam: 1.758.091,20
Depremzedelerimiz İçin Yapılan Harcama Toplam: 26.731.166,02
İhtiyaç Sahiplerine Ekmek Alımı Toplam: 948.220,33
Bakım onarım ve tamirat harc. Toplam: 2.970.343,44
Haber Yayın Dağıtım Reklam Vs Harcaması Toplam: 4.918.098,27
Araç Ve İş Makinası Kiralamaları İçin Toplam: 9.866.436,60
Kitap Öğrenci, Öğretmen Ve Okullara Yardımlar Toplam: 11.445.508,70
Spor Malzemesi Ve Futbol Topu Alımları Toplam: 2.257.074,50
Alt Yapı İçin Yapılan Harcamalar Toplam: 12.853.197,63
Kamuoyu Araştırması Toplam: 510.000,00
Çikolata Çiçek Vs Alımları Toplam: 2.048.566,60
Başkanlık Makamı Çerez Alımı Toplam: 1.270.527,44 TL olduğu görülmüştür.
Sizlerin dinlerken, bizlerin okurken sıkıldığı, bu bol sıfırlı rakamları geçtiğimiz dönemde maalesef fütursuzca harcamaktan sıkılmayanlarımızın olduğunu görünce, bizlerin sıkkınlığının katbekat arttığını ayrıca belirtmek isteriz.
Keza biliyorsunuz ki, 6 Şubat 2023 tarihinde ülkemiz maalesef bizleri derin bir üzüntüye sokan bir felaketle karşılaştı. Hala yaraları sarılamayan binlerce insanımız ,on binlerce can kaybımız varken, bizler; Belediyemizin depremzedelerimiz için yaptığı yardım harcamalarının yaklaşık 2 katını 10-15 günlük yaz konserleri için harcamasına mı yanmalıyız?
Yoksa, daha felaketin üzerinden çok zaman geçmeden, yaşanan acılar yüreklerde taptaze iken, mütevazi kutlamalar yerine, hiçbir harcamadan taviz verilmeyen şatafatlı eğlenceler düzenlenmesine mi yanmalıyız? Bilemedik.
Bizler; ekonomik krizin çoğu aileyi perişan ettiği, evlerine ekmek, çocuklarına süt götüremediği bir dönemde, sadece başkanlık makamında ikram edilen fındık fıstık çikolata için harcanan, ayda 250.000-300.000 TL ye isabet eden paraya mı yanmalıyız?
Yoksa, bu fındık fıstıkların, diğer harcamalarda olduğu gibi doğrudan temin yönteminin ardına sığınarak, belediyemizin 5’li çeteleri diye tabir edilen hep aynı firmalardan alınmasına mı yanmalıyız.? Bilemedik.
Bizler; Belediye bilançosunu makyajlamak adına sadece 2023 yılında haraç mezat satılan 45 adet gayrimenkulün birilerine peşkeş çekilmesine mi yanmalıyız.?
Yoksa, bu arsa ve arazi satışlarına rağmen, belediyeye ait kısa vadeli ve uzun vadeli borçlarının, belediyenin hissedarı olduğu şirketler dahil yaklaşık 790.000.000,00 TL olmasına mı yanmalıyız. İnanın bilemedik.
Bu sorularımızın cevabını kamuoyu elbette en güzel bir şekilde değerlendirecektir. İşte bunu çok iyi biliyoruz. Neyse, biz gelelim Serkan Acar Belediyeciliğinin, temsil harcamaları adı altında mal ve hizmet alımı yaptığı bazı firmaların incelenmesine.
Sevgili başkanımızın önderliğinde belediyemizce 2023 yılında temsil ağırlama giderleri üzerine 42.000.000.00 TL lik küçücük bir harcama yapılmıştır.
Bu harcamaların; % 12 lik payını 9 adet alış ile Agos Aliağa Çiçekçilik isimli firma
% 11 lik payını 18 adet alış ile Sardunya Organizasyon isimli firma
% 8 lik payını 12 adet alış ile Ahmet Memduh Karaduman isimli firma
% 11 lik payını 1 adet alış ile Arslan Grup Peyzaj Ltd Şti isimli firma
% 3 lük payını 11 adet alış ile Faruk Çakır isimli firma oluşturmaktadır.
Tarafımızca yapılan ufak bir araştırmayla yukarıda sayılan firmalardan Agos Aliağa Çiçekçilik ve Sardunya Organizasyon isimli firmanın tek bir kişiye ait olduğu tespit edilmiştir. Bu da bizlere ‘’bakın biz belediye olarak kimseyi kayırmıyoruz,değişik değişik firmalara da iş veriyoruz. Böylece Aliağa’daki tüm esnaflarımıza destek oluyoruz’’ algısı yaratılarak, temsil giderleri adı altındaki harcamaların toplamda %23 lük kısmının, sadece tek bir kişiye aktarıldığını göstermiştir.
Burada Sadece Çiçek Böcek Çikolata için harcanan rakam ayda Hemen Hemen 1 Milyon lira tutan bir rakamdır. Başka bir deyişle günde yaklaşık 30-40 bin lira çiçeğe böceğe çikolataya harcanmıştır.
Asgari ücretin, o dönemde 10,000,00 TL olduğu göz önünde bulundurulursa, 100 kişinin 1 ayda evini geçindireceği bu rakam sadece çiçek böcek adı altında 1 kişiye aktarılmıştır. Ne kadar hakkaniyetli değil mi?
Ayrıca belediyemizin çalıştığı, Sadece Temsil Ağırlama Giderlerinin % 11 payını elinde bulunduran Arslan Grup Ltd ŞTİ unvanlı çok çalışkan bir firmamız daha vardır. bu firma; ‘’bakın buda çalıştığımız değişik bir firma’ algısı yaratılmak istendiği için midir? Bilinmez!
2022 yılında ve daha öncesinde belediyemizden birçok ihale almaya nail olmuş, doğrudan temin yöntemiyle de bir sürü malı ve hizmeti satın alınan, Bolle İnşaat Ltd Şti isimli firmanın ta kendisidir. Sadece unvanı değiştirilmişitir. Ayrıca, değişik yelpazede bir sürü iş koluna sahip olan bu firmayı, bir yandan ihtiyaç sahibi öğrencilerimize 4.500.000,00 TL ye kırtasiye yardımı işini üstlenirken, bir anda kamu ihale kanunun ilgili maddesi uyarınca, ihale dışı olarak yaklaşık, 13.500,000.00TL’ye çiçek fide tohum gibi ürünleri satarken görebilirsiniz. Keza bu firma, Bolle İnşaat ismiyle aynı yıl içerisinde Serkan Acar belediyeciliğinden yaklaşık 55.000.000,00 TL ye inşaat ihalelilerini alabilme kudretine de sahip, çalışkan bir firmadır.
Ayrıca bu firmanın kardeş kontenjanından birde Bülent Arslan isimli şahıs firması vardır ki, belediyemiz tüm bayrak, flama alım işlerini de bu firmadan yapmaktadır. Ama kimse yanlış anlamasın, bu kardeş firmadan, kanun dışına çıkmadan. Doğrudan temin yöntemi sınırına ayak uydurularak, parça parça yaklaşık 2.550.000,00 TL ye alım yapılmasında başkanımız tarafından asla bir beis görülmez.
Ayrıca 12 ay süreyle asfalt, hız kesici, kasis, yol çizgilerinin çizilmesi ve rögar kapaklarının onarım hizmet işini 2022 yılında olduğu gibi Afl İnşaat Ltd Şti unvanlı firma almış olup sözleşme bedelinin de yaklaşık 3 kat arttığı görülmektedir. Bu bedel 2022 yılında 4.260,000,00 TL iken 2023 de 12.330,000 TL olmuştur. 1 yıl içerisinde Aliağa’nın yolları bozulup tekrar mı yapılmıştır.? Ki yollar bozuk olmaya devam etmektedir.
2023 yılı İş Makinesi Ve Araç kiralama işi, 2022 yılında yaklaşık 19.172.828,00 TL iken 2023 yılında 54.497.034,00 TL ye Prestij Grup Otomotiv Ltd Şti’ ye İhale edilmiştir. 2023 yılında % 350 gibi afaki bir artış söz konusudur. Nasıl bir ihtiyaç doğmuştur, doğrusu bunu anlamakta güçlük çekiyoruz. Akıllarımıza, deprem bölgesine yardım amaçlı gönderilecek iş makinelerinin kiralanmasının gerekmiş olabileceği gelmektedir. Ancak sözleşme tarihi 29.11.2023 olduğu için bu iyi niyetli düşüncemizde sorumuza maalesef cevap verememiştir.
12 Aylık Vektörle Mücadele Hizmet Alım İşi yani, haşera,sivrisinekle mücadele) 2022 yılında 5.329.000 TL ye ihale edilmişken, 2023 yılı için bu rakam 21.021.700,00 TL ye yine aynı firmaya yani “Biyodem Kimya Ltd Şti” isimli firmaya % 550 artış ile ihale edilmiştir. Bu yaz özellikle deniz kıyısında oturan hemşehrilerimizin sivrisinekle ile mücadele sorunu olup olmadığını hep birlikte göreceğiz.
Aklımıza yine iyi niyetle enflasyonist ortamda böyle bir artış olabilir düşüncesi gelse de, yerli ve milli en güvendiğimiz kurumlarımızdan biri olan!! TÜİK verilerine göre o kadarlık bir enflasyon rakamı da söz konusu değildir. Peki bu afaki artışın sebebi nedir?
Görülmektedir ki firmaların adları değişmektedir, ünvanları değişmektedir, aldıkları bedeller katbekat değişmektedir. Ama maalesef bu tür firmaların ne sahipleri değişmektedir, ne de zihniyetleri değişmektedir. Buna sebebiyet veren acaba nedir? Ya da kimdir? Eminim kamuoyu da daha önceki sorularımız gibi bu sorunun da cevabını merak etmektedir.
Merak ettiğimiz sorulardan bir tanesi de, özellikle seçim öncesi dönemde belediye hizmetleri için kamuoyu araştırması adı altında 510.000,00 TL’lik harcama yapılmasının amacı nedir? Bu araştırmaların bedelinin halka ödettirilmesi ne kadar etiktir? Ne kadar siyasi ahlaka sığar? Bu sorumuz da Aliağa halkı adına sorduğumuz ve cevabını kamuoyunun takdirine bıraktığımız sorulardan bir tanesidir. Yeri gelmişken belirtmeliyiz ki, 2024 döneminin başından 31 mart 2024 seçim dönemine kadar ki dönemde yapılan bu tür yansıtma harcamalar ile alakalı incelemelerimizi de titizlikle yapacağımızı, seçim harcamalarının Aliağa halkına ödettirilip ödettirilmediğini, haksız rekabete sebebiyet verilip verilmediğini de araştıracağımızı, şimdiden önlemlerinizi almanızı, olmaz ya, bir hata yapıldıysa da, şimdiden telafi edilmesi gerektiğini, Aliağa halkı huzurunda siz seçilmiş belediye başkanımıza ilanen belirtmek istiyoruz.
Bir de toplam tutarı yaklaşık 241.215.000,00 TL olması gereken gayrimenkul satışları, hesaplara yaklaşık 224.041.500,00 TL olarak girmiştir. Tam 39 milyon TL tutarında hesaplara yansımayan bir gelir söz konusudur. Söz konusu raporda, Denetim Uzmanı ‘’bu tutarın gelir hesaplarına yansımadığı görülmüştür, fişlerin bu şekilde oluşturulmasının sebebi anlaşılamamıştır!’’ diye bir açıklama getirmiştir. Yaklaşık 39 milyon TL lik bu gelir nerededir? Neden kayıtlara girmemiştir? Bu meblağın ortalarda gözükmemesini hala iyi niyetle muhasebe hatası olarak mı görmemiz gerekmektedir?
Ayrıca, söz konusu raporda, Aliağa Belediyesi Petrol Limited Şti ile Aliağa Belediyesi arasında Ekim-Aralık dönemine ait tanzim edilen faturaların, belediye muhasebe kayıtlarında görülmediği, yaklaşık 17.200.000,00 TL lik gayrimenkul satışının, kamuya olan vergi ve SGK borçlarına mahsup edildiğini, bu mahsup işleminin de dikkate alınmasına rağmen izah edilemeyen 45.196,04 TL bir farkın olduğu belirtilmektedir. Belediye bütçesi ile karşılaştırıldığında bu 45.000 liralık tutar çok küçük bir meblağ gibi gözüküyor olabilir. Ancak evine bir topan ekmek götüremeyen bir baba, çocuğuna bir bardak süt veremeyen bir anne açısından bakıldığında, devlet erkanı tarafından her kuruşun hesabının verilmek zorunda olunduğu hepimizin malumudur. Bu tutar nerededir?
2023 yılında toplam 73.859.200,00 TL tutarında Doğrudan Temin Yöntemi ile alım yapılmıştır. Bunun 42.000.000 TL lİK kısmı yukarıda açıkladığımız temsil ve ağırlama giderlerinde kullanılmıştır. Evet, belediye bütçesinin %10lük kısmı kanunen doğrudan temin yöntemi ile alım yapılmasına olanak vermektedir. Bu tutar görünüyor ki aşılmamıştır da. Ancak fındığa fıstığa, çiçeğe böceğe, parka bahçeye yapılan harcamalarda tasarrufa gidilmezken, nasıl bir belediyecilik anlayışıdır ki; Vergi ve SGK borçlarını ödeyebilmek adına kıymetli arsa ve arazilerin satışına izin verilebilmiş ve o satış bedelinin haczedilmesine de göz yumulabilmiştir. Tüm bunları maalesef aklımız almamıştır.
Sonuç olarak, 2023 yılı için düzenlenen denetim komisyon raporu bize göstermektedir ki; her ne kadar Aliağa Belediyesinin bütçesinin büyüklüğüne bağlı olarak, her şey kılıfına uydurulmuş, tüm harcamalar kanuni çerçeve içine sokulmaya çalışılmış gözükse de, hesap kalemlerinin teker teker incelenmesi neticesinde, keyfi harcamaların çokça olduğu, dosya belediyecilikten uzak, nedense ihalelerin aynı kişilerin ve firmaların uhdesinde kaldığı, nedense hep aynı kişilerden ve firmalardan doğrudan mal ve hizmet alındığı, nedense o aynı kişilerin değil de firmalarının isminin değiştiği, borçlanma yetkisini sonuna kadar kullanan, yapılan sosyal yardımlarda, ağza bir parmak bal çalma görüntüsü veren, çiçek, böcek, fındık, fıstık belediyeciliği ile karşı karşıyayız.
Cumhuriyet Halk Partisi olarak, halkımızın bize vermiş olduğu denetim yetkisini önümüzdeki 5 yıl için sonuna kadar kullanacağımızı, daha önceki yıllarda da bunun gibi olası keyfi harcamalar için tüm haklarımız saklı kalmak kaydıyla, haksızlık ve hukuksuzlukta frenleyici, faydalı olduğunu düşündüğümüz hizmetlerde de sonuna kadar destekleyici bir unsur olacağımızı, siz belediye başkanımıza, meclis üyelerimize ve çok değerli Aliağa halkına ilanen belirtmek isteriz. Saygılarımızla.” dedi.
Yorumlar
Yorum Yap